Aktualności

Konferencja Artystyczno-Naukowa „Doświadczanie nowoczesności. Między utopią a antyutopią” 19–21 III 2024. Zgłoszenia do 3 III 2024

22.02.2024 Konferencje, sesje

doswiadczanie_nowoczesnosci_-_konferencja_2024-1280.jpg

 

Instytut Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach ma zaszczyt zaprosić badaczy, artystów do udziału w Konferencji Artystyczno-Naukowej „Doświadczanie nowoczesności. Między utopią a antyutopią” (International Art and Science Conference “Experiencing Modernity: Between utopia and anti-utopia”), która odbędzie się w dn. 19–21 marca 2024 r. Inicjatywa wynika z kontynuacji projektu zapoczątkowanego we wrześniu 2022 r., polegającego na twórczej recepcji dziedzictwa modernistycznego w sztuce.

Odbywająca się tamtego czasu międzynarodowa rezydencja artystyczna w budynku dawnego domu społecznego, a dziś Parku Kultury w Starachowicach, stała się punktem wyjścia do działań zaproszonych twórców intermedialnych z Polski, Słowacji i Ukrainy. Powstałe z wykorzystaniem zarówno tradycyjnych mediów, takich jak malarstwo, ale i instalacji, sztuki environment, multimediów, form performatywnych interwencje symbiotycznie związały się z funkcjonalnymi wnętrzami, elementami architektury art déco i socrealizmu. Efekty tego spotkania, podjęte refleksje zobowiązują nas do poszukiwania ciągu dalszego, wypracowania szerszego zakresu prac, m.in. na podstawie interdyscyplinarnej współpracy z reprezentantami innych dziedzin, dyscyplin nauki, sztuki, wzornictwa. Zaplanowane wydarzenia staną się okazją do zaprezentowania dorobku artystycznego wcześniej wspomnianej rezydencji artystycznej, poszerzonego, o koncepcje kolejnych zaproszonych artystów, jak również podjęcia dyskusji w ramach zaplanowanych paneli konferencyjnych.

Nowoczesność (w języku angielskim modernity) odnosi się do okresu rozwoju społecznego, kulturalnego i technologicznego, obejmującego II poł. XIX oraz I poł. XX w. To czas, w którym człowiek kreuje perspektywy rozwoju, opierając się na przekonaniu, o sile racjonalizmu, indywidualizmu. Wyrażane w różnych obszarach wizje postępu, idealnego społeczeństwa, miast i wsi, organizacji życia rozpalały nadzieje, wyobrażenia, inspirując do współdziałania o lepsze jutro. Snucie utopijnych perspektyw wolnych od wad i niesprawiedliwości stanowiło narzędzie krytyki sytuacji społecznej, jako inspirację do zmiany. Nierzadko działo się tak w przeciwieństwie do rzeczywistości. Charakterystyczny dla tamtego czasu radykalizm, czarno-białe postrzeganie rzeczywistości, ślepa wiara w zdefiniowane założenia w konsekwencji prowadziły do odwrotności intencji, pogłębiając niekorzystne procesy destrukcji i sprzyjając postępującym totalitaryzmom.

Wystawy i konferencja staną się okazją do wymiany wiedzy, poglądów, doświadczeń, odwołując się do następujących aspektów:

  • dziedzictwo nowoczesności w sztuce, designie, architekturze w Polsce jak i poza jej granicami, w tym znane i nieznane przejawy awangardy, neoawangardy i postawangardy; dorobek nowoczesności Świętokrzyskiego, w tym m.in. architektura Centralnego Ośrodka Przemysłowego,
  • recepcja idei modernistycznych w perspektywie analizy niespełnionych wizji przyszłości, nowego człowieka, społeczeństwa, nowej rzeczywistości,
  • sztuka, wzornictwo, architektura w służbie społeczeństwu – wypracowane w okresie nowoczesności postulaty i ich przełożenie na rzeczywistość; utopie, dystopie, antyutopie i ich przejawy w kulturze, sztuce, społeczeństwie nowoczesnym,
  • wewnętrzne sprzeczności, paradoksy idei artystycznych I poł. XX w., których zastosowanie prowadziło lub mogło doprowadzić do odwrotnych rezultatów niż te zakładane, w tym m.in. uwikłania sztuki, wzornictwa i architektury w ówczesne totalitaryzmy,
  • dziedzictwo nowoczesności w odniesieniu do współczesnej niestabilności i kryzysów.

Propozycje wystąpień konferencyjnych należy zgłaszać poprzez udostępniony formularz rejestracyjny do 3 marca 2024 r., zamieszczając m.in. tytuł referatu, abstrakt (maksymalnie 1500 znaków) i biogram uczestnika (maksymalnie 1000 znaków) w języku polskim oraz angielskim. Podczas konferencji przestrzegana będzie dyscyplina czasowa, zakładająca wystąpienia nieprzekraczające 20 min. Wydarzenie obejmie panele w językach polskim i angielskim. Efektem spotkania ma stać się recenzowana monografia, obejmująca część naukową z zakwalifikowanymi do publikacji artykułami oraz część artystyczna z dokumentacją dorobku zrealizowanej we wrześniu 2022 r. międzynarodowej rezydencji w Parku Kultury w Starachowicach, planowanych na marzec wystaw w Centrum Sztuki Współczesnej ArtLAB Wydziału Sztuki UJK w Kielcach.

Udział w konferencji jest bezpłatny, a Organizator nie ponosi kosztów przejazdu zakwalifikowanych do wydarzenia prelegentów.

Wszelkie pytania prosimy kierować na e-mail
maciej.zdanowicz@ujk.edu.pl

 

fundusze.png

reczpospolita.png

malopolska.png

ue.png

Dla Twojej wygody zbieramy ciasteczka, zgadzasz się na to? :)

Zapisano